Een maand alweer - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Maurice Lemson - WaarBenJij.nu Een maand alweer - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Maurice Lemson - WaarBenJij.nu

Een maand alweer

Blijf op de hoogte en volg Maurice

30 April 2016 | Peru, Cuzco

Vanavond ben ik van plan om de bus naar Bolivia te pakken. waar ik in een week tijd zoveel mogelijk wil zien en daarna weer terug ga reizen. En dus wil ik nog net even over de afgelopen periode hier in Cusco schrijven.

Een aantal dingen zitten er al weer op. Vandaag was de laatste dag dat ik Spaanse lessen had. Vier weken lang heb ik doordeweeks elke dag vier uur les gehad. In deze tijd heb ik veel andere studenten ontmoet die allemaal minstens een week les namen. Ik vond het erg leuk om zoveel verschillende mensen te spreken. Een aantal waren aan het rondreizen, en ook een aantal zijn hier net als ik voor vrijwilligerswerk.

Wat ik dan wel wat jammer vond, is dat je veel studenten maar een week ziet, waarna de week daarna de klas weer compleet nieuw is. Hierdoor leer je deze mensen niet echt kennen. Gelukkig blijven genoeg studenten voor een langere tijd en hier ga je op een gegeven moment ook meer waarde aan hechten. Voor mij is het dan ook niet zo erg, maar kan me goed voorstellen dat dit voor backpackers soms wel erg vermoeiend kan zijn.

Vanavond verlaat ik ook het gastgezin waar ik de afgelopen maand heb verbleven. Het was echt makkelijk om aan het eind van de dag thuis te komen en dat het eten voor je klaargemaakt werd. Ik hoefde erg weinig zelf te doen, waardoor je gewoon kon genieten van alle andere dingen. Het praten met de familie ging in het begin bijna niet, en dit is zoveel verbeterd nu. Natuurlijk praat ik geen vloeiend Spaans, maar ik ben verbaasd over wat ik geleerd heb in vier weken.

Toch kijk ik er wel naar uit om straks bij de appartementen in de school in te trekken. Je mist toch wel een stuk vrijheid bij een familie, Ik voelde me dan ook wat schuldig als ik ze alleen tijdens het eten zag en daarna weer verdween. En echt diepgaande gesprekken waren niet mogelijk met de famlie. Toch ga ik ze vast missen, want het waren hele aardige mensen!

De vorige keer gaf ik aan dat het eten niet altijd enorm interessant was. Dit was soms nog steeds bij mijn familie het geval, maar over het algemeen is het eten toch wel erg goed! Ik eet bijna elke dag op de markt een lunch, een complete (bijna) warme maaltijd met soep vooraf, voor 4,5 soles (omgerekend 1,20 euro!).


De afgelopen weken heb ik natuurlijk ook veel gezien. Ik ben een weekend naar Manu geweest. Dit is een jungle relatief in de buurt. En toen we daar aankwamen, was ik echt verwonderd over hoe totaal verschillend het was in vergelijking met Cusco.

We verbleven in een klein dorpje in de jungle, en het zag er gewoon allemaal echt mooi uit. De mensen daar leefden best wel armoedig, maar het leek alsof ze een geweldig leven hadden (wat wel niet zo zal zijn). Fruit konden we gewoon plukken uit de bomen en opeten. En er groeiden zoveel fruitsoorten, waarvan ik de helft nog nooit gezien had! Best apart dat het leven daar zo simpel is, terwijl het in NL zo anders is.

http://i.imgur.com/Xuvpscs.jpg

De jungle zelf was natuurlijk ook erg mooi. Heel veel verschillende planten, en ook wilde dieren gezien waarvan ik de namen niet meer weet. Er leefden o.a. apen, luiaards, miereneters en jaguars. Laatste helaas niet gezien. :(

Oh mijn verjaardag was ook heel leuk. Super leuke mensen hier waarmee ik het gelukkig kon vieren, nu ik zonder familie en vrienden zat!

Over een paar uur ga ik dus naar Bolivia. Wel spannend, want ik ga alleen en heb ook nog niet zo heel veel gepland. Ik weet welke dingen ik kan bezoeken en hoelang alles ongeveer duurt (wordt een drukke week). Maar heb er veel zin in!

Zodra ik terug ben start ik met mijn vrijwilligerswerk, dus ik ga nog even genieten van m'n vrijheid!








  • 30 April 2016 - 10:56

    Dieke:

    Hee Maurice,
    Heel erg leuk om te lezen! Gaaf! Veel plezier in Bolivia!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maurice

Actief sinds 11 April 2016
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 3010

Voorgaande reizen:

30 Maart 2016 - 04 Juli 2016

Peru

Landen bezocht: